2018.01.20-i Edzőképzés beszámoló

A Grand Slam Parkban került megszervezésre az újabb edzőképzés, mely egy kicsit más volt korábbiakban megszokottakhoz képest, mivel a harmadik éve Katarban dolgozó Belleli Lajos tartotta, aki nem csak edzőként, de a sportág ottani fejlesztéséért is felel. Rajta kívül négy edző/játékos és egy játékos vett részt az oktatáson.

Amit elsőként beszéltünk az a Spirit of Curling, avagy a Curling szellemisége. Abban mindannyian egyetértettünk, hogy talán ezzel kellene kezdeni az oktatást azok számára, akik komolyabban szeretnének foglalkozni a sportággal, mivel külföldön és nálunk is sokszor látni olyan magatartást, vagy cselekedetet, ami teljesen szembe a sportág alapvető eszméjével, miszerint mindenki törekszik a sportszerű játékra.

Ezek után az edző szerepe volt a téma, melyben alaposan körül jártuk az edző alapvető és opcionális feladatait. Szó esett arról, hogy az edző milyen módon tudja a játékosokat a legjobb teljesítmény produkálásában segíteni, a felkészülés különböző fázisainak fontosságáról, azon belül végzendő általános feladatokra, valamint a hibák következetes javítására is sort kerítettünk. Itt került megemlítésre, hogy a Magyar Edzők Társasága viszonylag sűrűn szervez olyan előadásokat, amely játékosként is, de főleg edzőként nagy segítség lehet. A Basecamp-en már megkezdődött ezen előadásokra való felhívások kiküldése.

A játékosok fejlődési üteméről, későbbi céljai volt a következő téma, melyben a játékosok pályán belüli és azon kívüli rutinjának kialakításáról, ennek legjobb eléréséről volt szó. Fontos kiemelni, hogy minden játékosnak más és más lehet a célja a sportban, ennek megfelelően kell adoptálni a fejlődési ütemtervet, célokat, versenyeket.

Ezután a közép- és hosszútávú tervek, valamint a szezontervek és költségtervek összevontan kerültek előadásra. Fontos tudniuk az edzőknek, hogy a célhoz rendeljék a terveket és a tervek is megfelelően viszonyuljanak a célokhoz. Kétféle cél létezhet, a minimum és az optimális, ezt figyelembe véve érdemes felállítani a szezonban, versenyeken, edzéseken a célokat. Továbbá fontos lenne éves, havi, heti, napi edzésterveket összeállítani, valamint ezeknek megfelelően készülni az edzésekre, ám vitathatatlan, hogy az ilyen jellegű felkészülés óriási időt és energiát emészt fel, így nem reális, hogy egy edző ennyi időt szánjon rá a szabadidejéből.

Később a játékosok pozíciójáról és az azzal járó felelősségről, szerepekről volt szó. Egy játékosnak különböző pozícióban különböző dobásokban kell jobb lenni. Nyilvánvalóan a befejező játékosnak kell a legsokoldalúbbnak lenni, de a többi poszt is rendkívül fontos a csapat sikerét illetően. Sokan úgy gondolják, hogy „csak” leadnek lenni nem kihívás, ám a lead nem csak az első két követ dobja a csapatban (ahol, ha ront is, majd „megoldják a többiek”), hanem a jó söprés, zónázás, és az ezzel járó fizikai felkészültség is domináns. Itt is szükség lenne egy szemléletváltásra (főleg a junior korosztálynál), hogy a lead nem csak az elsőként dobó játékos, hanem nagy felelősség is az endek későbbi szakaszában.

Ezután az egyik legrészletesebb rész következett, ahol az innovatív edzésmódszereket néztük át. Itt Lajos számtalan olyan segédanyagot (Word, Excel) mutatott be, mely a csapat, valamint az egyének (játékosok, edző) képességeit, tudását, előnyeit, gyengeségeit mérte fel minden területen, ami a játék szempontjából fontos lehet.  Beszéltünk a legutóbbi Női VB-n készített statisztikáról is, mely a legtöbbször sejtett, ám számokkal nem alátámasztott információkat tartalmazott. Kiolvasható volt, hogy nagyon kevés választ el egy VB győztes csapatot egy alsóházi csapattól, melynél az edző döntő faktor lehet. Továbbá készült statisztika a kalapács hatékonyságról, valamint a 8-ik és 9-ik endet követő győzelmi esélyekről, mely igen tanulságosnak bizonyult. Bemutatásra kerültek a nem csak edzői, hanem inkább teljes csapatszinten említhető segédeszközök is (timer, lézer, elemző szoftverek, eredménynyilvántartó programok).

Végül a kiegészítő feladatok kerültek terítékre. A sport önmagában fontos eleme az emberek általános egészségének megőrzésében, ennek megfelelően az edző feladata a sport hirdetése. Egyben szerepe a kiegészítő sportok hasznossági és veszélyességi faktorjának mérlegelése. Szó volt az általános és külső segítséggel történő regenerációról is (mennyit érdemes pihenni két meccs között, hogyan érdemes, stb).

Az edzőképzés során rengeteg segédanyag került bemutatásra és megosztásra, továbbá két olyan könyvet (Fit to Curl, Curl to Win) is hozott Lajos, mely két olimpiai bajnok könyve és komoly szerepük lehet a sikeressé válás útján.

Véleményem szerint nagyon hasznos volt az oktatás, ami még így sem volt teljeskörű, mindannyian egyetértettünk, hogy órákat, napokat lehetne még más dolgokról beszélni, mely szintén szerves része a curlingnek. Sajnálom azonban hogy több olyan edző nem jött el, akik aktívak és komoly csapatokat edzenek, ezáltal nagyon sok új, vagy már meglévő, de felfrissítésre szoruló információtól és tudástól estek el. A megosztott anyagok közül is szinte kivétel nélkül mind nagyon jól hasznosítható, reméljük lesz pár edző, aki ezek segítségével jobbá tudja tenni csapatát.

 

Kiss Zsolt

2018.01.25.